Blog

Allerlaatste blogbericht

Op zondag 26 mei was het dan zo ver! We namen afscheid van Tambacounda en vertrokken richting de luchthaven. Na een 7 uur durende rit kwamen we aan in de luchthaven. Tijd om nog enkele uurtjes op de luchthaven door te brengen, aangezien ons vliegtuig richting Brussel pas opsteeg om 21u30. De luchthaven was opvallend een heel pak kleiner dan de luchthavens in Europa. Slechts 6 gates om te vertrekken! En zoals je misschien wel al kon verwachten, werkte de wifi hier ook niet. Gelukkig hadden we ons UNO-spel bij de hand! Iets vroeger dan verwacht, zetten we om 5 uur onze eerste stappen terug op Belgische bodem. Het was al snel een blij weerzien met onze familie!

Week 12: De (b)engeltjes van CE1

11/05  Stipt om 21u00 stonden we aan de ingang van het militair domein. Er stond namelijk op onze kaarten vermeld dat het concert om 21u00 begon. Dit bleek volledig anders te zijn! 1,5 uur later placeerden we ons op een stoel en startte uiteindelijk het eerste koor met zingen. We waanden ons helemaal in de Afrikaanse cultuur. Iedereen stond enthousiast mee te zingen en te dansen. Helemaal zoals we het ons hadden voorgesteld. Alleen aan onze Afrikaanse dance moves kon nog gewerkt worden.

WEEK 11: Wiskunde en Frans à volonté

5/05  Na ons "heerlijk" ontbijt trokken we terug richting de markt om verse inkopen te doen. We staan er toch nog steeds van versteld hoe groot de markt is. Bovendien hebben we ondertussen ons vast kraampje gevonden. Na het genieten van onze lekkere groeten, zat het geluk ons niet meer mee. We hadden namelijk VIER keer stroompanne. De laatste was fataal, 17 uur zonder elektriciteit. Gelukkig waren we voorzien van enkele kaarsen en een spelletje UNO.

Week 10: Niokolo Koba

27/04 en 28/04  We stonden al vroeg klaar om op avontuur te vertrekken. Buiten onze gids waren ook zijn broer en zijn neef mee, bakje vol dus. Na verschillende tussenstops kwamen we na anderhalf uur aan bij dé toegangspoort van Nikolokoba. We placeerden ons op de iets minder comfortabele stoelen in de laadbak. Nu waren we echt klaar voor onze trip! Het duurde wel even voordat we een spectaculair dier konden spotten, maar speciale vogels waren er alvast in overvloed.

Week 9: Paasweekend

21/04  Na ons drie uur te vertoeven in de kathedraal, zochten we om 1u00 's nachts een taxi terug naar huis. Na een korte nachtrust werden we terug om 10u00 in de kathedraal verwacht. Buiten het doopsel van enkele kinderen, was deze mis zoals de voorgaande. Daarna werden we bij de directeur van Saint-Joseph uitgenodigd om het paasfeest te vieren.

Week 8: Laatste week Saint-Jo

14/04  Nadat we nog eens tijd namen om ons appartement uitgebreid proper te maken, hadden we wel eens iets extra verdiend. We gingen gaan eten bij Gueye Service. We trakteerden onszelf op een lekkere pizza.

Week 7: Stroompanne 7.0

8/04  Na een rustige zondag was het maandag tijd om terug te keren naar onze klas! Elke eerste maandag van de maand groeten de leerlingen de vlag, bidden en zingen het volkslied. Dit was ook vandaag het geval. Met 1200 leerlingen samen de vlag begroeten, creëerde een groot groepsgevoel! Het impressionante was vooral wanneer al deze leerlingen muisstil waren. Als toekomstige leerkrachten werden we met onze neus op de feiten gedrukt dat het vaderlandsgevoel bij ons veel beperkter is.

Week 6: Vakantie 2.0

30/03  Vandaag bleven we in Mbour om nog wat uit te rusten. Na een lekkere lunch in Chez Albert gingen we op zoek naar enkele Senegalese souvenirs in Village Artisanal. Nadat we heel uitgebreid alles hadden bekeken, konden we onze keuze maken. Bovendien moesten we gaan onderhandelen over de prijs, aangezien de verkopers hier vaak meer vragen dan de effectieve verkoopsprijs. Het is ons uiteindelijk gelukt om toch heel wat minder te betalen voor al onze fijne souvenirtjes. Hieruit leerden we om bij ons standpunt te blijven, wat uiteraard ook in de schoolse context steeds van pas kan komen.

Week 5: Zon, zee & strand

23/03  Om half 8 al op en top wakker wegens de warmte! Toch hield dat ons niet tegen om vandaag een grote kuis te houden. Hierna hadden we het verdiend om de rest van de dag te ontspannen.

Week 4: Feest!

17/03  Zondagochtend, verlangend naar boterkoeken, vertrokken we naar association La Voie. Deze organisatie zorgt voor een uitwisseling tussen Senegalese en Belgische studenten om hen te laten kennis maken met een andere cultuur. Een Waalse stagiaire, Molly, had ons hiervoor uitgenodigd om extra informatie te geven over Sint-Niklaas.

Week 3: Project 'la Belgique'

10/3  Om de Senegalese temperaturen aan te kunnen besloten we om een middag te vertoeven aan het zwembad. Het zwembad ligt niet in het centrum van Tambacounda waardoor hier geen taxi’s te bespeuren zijn. Hierdoor mochten we onze hele terugweg te voet doen in een temperatuur van 40 graden.