Week 5: Zon, zee & strand

Gepubliceerd op 3 april 2019 om 11:52

23/03  Om half 8 al op en top wakker wegens de warmte! Toch hield dat ons niet tegen om vandaag een grote kuis te houden. Hierna hadden we het verdiend om de rest van de dag te ontspannen.

24/03

Vandaag lieten we aan de secretarisch generaal van Tambacounda weten dat we een weekje op reis zouden gaan. Hij nodigde ons hierbij meteen uit om bij hem te gaan eten. Hij kwam ons zelf ophalen aan ons appartement. Toen we bij hem thuis kwamen, hebben we zijn vrouw helpen koken. Er wordt heel veel waarde gehecht aan het samen koken. Ondanks dat we de snijtechnieken hier nog steeds niet onder de knie hebben, vonden we het heel fijn dat we konden helpen. De kip met rijst smaakte heer-lijk, en een beetje pikant.

25/03

Inpaktijd! Vandaag maakten we ons klaar om te vertrekken richting Mbour. We moesten gelukkig niet zoveel inpakken als toen we in België vertrokken. Vorige week gingen onze buurvrouwen een taxi regelen. Hier in Senegal wordt niet alles op voorhand geregeld. Ze zeiden ons vandaag dat we Yoro nog moesten bellen zodat er nog een taxi geregeld werd. 12 uur voor ons vertrek, wisten we wie ons naar Mbour zou brengen. Dat alles hier zo laat geregeld wordt, vergt van ons een portie flexibiliteit. Iets dat zeker doorheen ons hele leven nog van pas zal komen.

26/03

Na een 6 uur lange autorit, met enkele bizarre stops, kwamen we aan op onze vakantiebestemming. Wat was het een verademing toen we uitstapten dat het daar ‘maar’ 33 graden was. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, trokken we even richting de zee. Een fijne strandwandeling ontbrak er niet aan. Helaas was ook het afval hier in overtollige mate aanwezig. Hierdoor waren we wel extra blij dat we al les hadden gegeven over het milieu. Zo kan de nieuwe generatie hier hopelijk meer rekening mee houden. Om onze dag af te sluiten, gingen we gaan eten in een gezellig restaurant.

27/03

om 9 uur stonden we klaar om naar Joal Fadiouth te gaan. Dit is een eiland niet zo ver van Mbour, te bereiken via een brugje. Er rijden geen auto’s rond, wat zorgde voor een zekere rust. Op Joal Fadiouth lagen overal schelpen. Het eiland kreeg daarom de naam ‘schelpeneiland’. De plaatselijke bevolking raapten hier bij laagtij schelpdieren.

Na een bezoekje aan dit eiland, gingen we enkele inkopen doen in de supermarkt. Het was een openbaring om een supermarkt te zien zoals er in Europa talloze zijn. Dit zorgde ervoor dat we andere goederen konden kopen. Hieruit leerden we dat in Senegal ongelofelijk veel goederen geïmporteerd worden uit Frankrijk.

28/03

Tijd om een dagje uit te rusten zodat we morgen terug nieuwe energie hebben om vroeg te vertrekken. We genoten vandaag van een dagje luieren aan het zwembad. Hier kwamen we zelfs enkele inwoners van het Waasland tegen.

29/03

Vandaag op de planning: Dakar en Île De Gorée. Rond kwart voor 10 kwamen we aan bij de overzetboot richting Île De Gorée, net op tijd om naar het eiland te gaan. Op het eiland konden we niet alleen genieten van het mooie uitzicht, maar snuifden we ook wat cultuur op. Hier bezochten we ‘Maison des Esclaves’. Vroeger werden op dit eiland alle slaven gehouden voordat ze ergens heen gebracht werden. ‘Maison des Esclaves’ is het enige slavenhuis dat nog recht staat. Het was heel indrukwekkend om de kleine kamers en foto’s te zien.

Toen we terug in Dakar aanspoelden, gingen we (hoe kan het ook anders) eerst gaan eten. Nadien wouden we het presidentieel paleis bezichtigen, maar we mochten zelfs de straat niet oversteken om dichter te komen. Erg veel hebben we hiervan dus niet gezien. We trokken verder richting de kathedraal van Dakar om uiteindelijk onze dag te eindigen met een lekker ijsje of gebakje.