Week 6: Vakantie 2.0

Gepubliceerd op 6 april 2019 om 16:08

30/03  Vandaag bleven we in Mbour om nog wat uit te rusten. Na een lekkere lunch in Chez Albert gingen we op zoek naar enkele Senegalese souvenirs in Village Artisanal. Nadat we heel uitgebreid alles hadden bekeken, konden we onze keuze maken. Bovendien moesten we gaan onderhandelen over de prijs, aangezien de verkopers hier vaak meer vragen dan de effectieve verkoopsprijs. Het is ons uiteindelijk gelukt om toch heel wat minder te betalen voor al onze fijne souvenirtjes. Hieruit leerden we om bij ons standpunt te blijven, wat uiteraard ook in de schoolse context steeds van pas kan komen.

31/03

Vandaag terug een rustdagje zodat we voluit van onze vakantie kunnen genieten.

Rond de middag besloten we om een uitstap te maken richting de supermarkt 'Auchan' aangezien deze een heel pak groter is dan bij ons in Tambacounda. Wat een keuze! We wisten niet waar eerst te kijken. We besloten om bovendien wat inkopen te doen om onze maaltijden in Tamba wat gevarieerder te maken. Met onze rugzakken goed gevuld, zochten we naar een taxi. Hier in Senegal is het heel eenvoudig om een taxi te vinden. Het viel wel op dat het verkeer in Mbour veel drukker is dan bij ons. We staan hier regelmatig in de file.  Onderweg viel dan ook nog eens de auto stil, maar helemaal geen probleem, even een blik werpen op de motorkap en we konden weer vertrekken.

Na de avond besloten we om een wandeling op het strand te maken. Het was veel drukker dan de afgelopen dagen. Het was namelijk zondag en dan trekken net zoals in België de gezinnen even weg om een uitstapje te maken.

Op het strand worden we regelmatig aangesproken maar iedereen is altijd heel beleefd en vriendelijk. Als het van de mannelijke bevolking afhing, waren we beiden al meerdere malen getrouwd geweest.

De rust die hier op het strand heerst, zullen we de komende twee maanden toch missen!

1/04

De tweede week van onze paasvakantie gaat van start en meteen ook onze laatste dag hier in Mbour.

Hier hoort een spelletje UNO bij. We probeerden daarna zelf een eigen spel te verzinnen, wat niet echt succesvol was. Creativiteit, daar kan dus nog aan gewerkt worden. Daarna was het tijd om terug richting het strand te vertrekken. Rond 17u00 komen alle vissers in de haven toe. In de haven staan de vrouwen hen dan op te wachten om de vissen aan te nemen en klaar te maken voor de verkoop. Marcel, de 'strandwachter', gaf ons wat meer uitleg over de werking van de vissersboten. Met de hele grote boten zijn de vissers soms meer dan één maand op zee.

De avond sluiten we af met een lekkere maaltijd inclusief een schitterend uitzicht. Stiekem gaan we het hier toch een beetje missen!

2/04

Vandaag staat er een autorit van 6u op ons te wachten. Stipt om 08u00 staat Ali (de taxichauffeur) aan ons verblijf om te vertrekken richting Tambacounda. Onderweg kijken we wat rond naar wat de omgeving hier te bieden heeft. De weg is redelijk eentonig net zoals de huizen hier maar er is altijd één gebouw dat heel kleurrijk is: de moskee. Zelfs bij een tankstation kan je soms een kleine moskee terugvinden.

Als we iets na de middag toekomen in ons appartement, voelen en zien we direct dat de temperaturen hier nog niet veranderd zijn. Het appartement ligt er heel stoffig bij, bah wat een zanderige boel! We besluiten om rustig alles uit te pakken, te kuisen en nog wat te genieten van de dag.

3/04

Onze eerste dag hier terug in Tambacounda en al direct begint de zon weer heel fel te schijnen.

Morgen is het hier de nationale feestdag en wij krijgen de eer om de defilé vanuit de tribune te bekijken. Hiervoor moesten we contact opnemen met SG (secretaris generaal) die ons tickets ging bezorgen. Na een kort telefoontje, vertelt hij dat hij de kaarten straks zal brengen. Hier bleek de Senegalese cultuur dan weer de bovenhand te nemen. Straks of zoals hij het zei: 'à tout à l'heure' werd uiteindelijk 21u30 's avonds. Een dagje gewacht voor niets dus. Hieruit hebben we geleerd dat het belangrijk is om goed te communiceren! Het is niet altijd eenvoudig om de Senegalezen aan de telefoon in het Frans te begrijpen, soms moeten we dus iets meer uitleg vragen om misverstanden zoals deze te vermijden. Het is natuurlijk helemaal te begrijpen want SG is een druk bezette man.

Na de middag trokken we nog even naar de markt om inkopen te doen. We ondervinden direct een verschil met 's morgens: er zijn veel minder mensen en vele producten zijn al uitverkocht. Tijdens de hitte 's middags houden vele mensen hier een siësta.

4/04

De nationale feestdag vandaag! Om 8u30 vertrekken we richting het gemeentehuis waar we hebben afgesproken met SG. Onderweg is het al snel duidelijk dat het een uitgebreid defilé wordt. Alle groepen stonden immers klaar aan de drukke weg die we moeten passeren.

Daarna probeerden we om bij het gemeentehuis te geraken aangezien de zone met de tribunes al was afgezet. Na wat te onderhandelen met de gendarmerie, ontmoetten we SG.

Al snel is het duidelijk dat we een echte vipbehandeling krijgen. We zitten op de beste tribune waar ook de gouverneur zal plaatsnemen!

Het was niet alleen een militair defilé, maar er was ook een plaats voor de verenigingen-/ sportclubs uit Tambacounda: voetbal, volleybal, basketbal, judo... Ook kinderen uit onze eigen klas vertegenwoordigden de school tijdens het defilé. Stiekem waren we toch wel heel trots dat enkele van onze leerlingen deze eer kregen.

Daarna nam SG ons mee naar één van militaire domeinen waar het vervolg plaatsvond. Hier kwamen terug alle belangrijke personen samen. Normaal gezien geeft de kaart recht op inkom voor één persoon maar na even onderhandelen geraken we toch alle drie binnen. Daar was er eten en drinken voorzien voor iedereen. Een combinatie van veel verschillende dingen, bijvoorbeeld: vlees met een soort droge donut. We geraakten er niet goed aan uit wat alles is.

Bij het terugkeren viel ook hier de auto nog even in panne, maar uiteindelijk geraakten we goed thuis!

Een dag die we niet snel zullen vergeten.

5/04

Tijd om aan de bachelorproef te werken. De hitte zorgde ervoor dat er niet veel anders op de planning stond. We beginnen steeds meer te merken dat de hitte hier een heel groot effect heeft op het leven in Senegal. Als leerkracht heeft dit ook een invloed op onze lessen. Leerlingen en wijzelf moeten immers alle concentratie blijven behouden en dat is hierdoor niet altijd vanzelfsprekend. Dromend van een lekker ijsje sloten we deze dag ook af.

6/04

Een bezoek aan de markt om onze dag te beginnen! We gaan op zoek naar een spatel zodat we pannenkoeken kunnen bakken, zonder resultaat jammer genoeg. Pannenkoeken zijn hier duidelijk niet gekend!

Net zoals in Mbour heeft ook Tambacounda een eigen Village Artisanal waar we vandaag op ontdekking gingen om nog een aantal souvenirtjes te zoeken. Village Artisanal bestaat uit een aantal hutjes waar een aantal ambachtslieden hun werk verkopen.

Nog 1 dag en onze paasvakantie is alweer afgelopen!