Week 7: Stroompanne 7.0

Gepubliceerd op 13 april 2019 om 12:04

8/04  Na een rustige zondag was het maandag tijd om terug te keren naar onze klas! Elke eerste maandag van de maand groeten de leerlingen de vlag, bidden en zingen het volkslied. Dit was ook vandaag het geval. Met 1200 leerlingen samen de vlag begroeten, creëerde een groot groepsgevoel! Het impressionante was vooral wanneer al deze leerlingen muisstil waren. Als toekomstige leerkrachten werden we met onze neus op de feiten gedrukt dat het vaderlandsgevoel bij ons veel beperkter is. 

Na het groeten van de vlag konden we beginnen aan onze 5-uur lange observatiedag. Het was bovendien één van de eerste keren dat we de structuur van een les aan bod zagen komen aangezien herhaling en examens de voorbije weken centraal stonden. Deze lesstructuur heeft veel gelijkenissen met de structuur uit België. Hier wordt meer gedoceerd, aan de concentratie van de leerlingen te zien merken we dat het belangrijk is om veel variantie in werkvormen aan te bieden. 

Net zoals bij ons gebruikt de leerkracht lesvoorbereidingen. Deze zet hij op kleine fiches die hij strikt volgt. Een goede voorbereiding kunnen we alleen maar toejuichen. 

Na de middag was het tijd om lessen voor te bereiden voor woensdag en donderdag. Net zoals de vorige keren kregen we vrij spel en kozen we zelf 2 thema's. Het wordt steeds duidelijker dat het niet altijd eenvoudig is om creatief te zijn met weinig materiaal. 

 

9/04 

Iets vroeger dan verwacht, ging de bel reeds om 07u55. De directeur had duidelijk zin om de dag te starten. Dit had ook een effect op het toestromen van de leerlingen de eerste 10 minuten. In België zou dit hetzelfde effect creëren, er zijn altijd leerlingen die last-minute arriveren. 

In de klas zelf stond de eerste opgave al aan het bord, iets dat we hier nog niet veel gezien hebben. Kleine stappen zoals deze zorgen voor een vlotter lesverloop. 

Dinsdag waren we even van slag! Nadat 30 leerlingen een vrij eenvoudige oefening verkeerd hadden opgelost, werden ze gestraft. Na deze straf verloren zij het respect voor hun meester niet en deden ze meteen terug mee met de volgende oefeningen. Bij ons zou dit respect voor de leerkracht echt wel afnemen. 

Na een middagpauze zonder water keerden we om 16u00 terug naar school. Vandaag voelde een heel pak warmer aan dan de andere dagen. Niet alleen wij, maar ook de andere leerkrachten en leerlingen vonden het veel te warm. In de klas werd dit ook duidelijk aan de hand van de concentratie van de leerlingen en onszelf. Sommige leerkrachten hadden zelfs besloten om de kinderen twee uur buiten te laten spelen. 

 

10/04

Vandaag vlogen we de dag in met een tripje rond de wereld. We vroegen ons af welke landen de leerlingen allemaal kenden. We probeerden zo veel mogelijk verschillende creatieve werkvormen te integreren zodat de leerlingen een fijne lesdag konden beleven. De leerlingen konden op het einde van de dag de planeten op de goede plaats zetten dus we konden onze lesdag tevreden afsluiten. Ze vragen regelmatig of dat wij morgen de les zullen geven, dit geeft ons een goed gevoel! 

Terug thuis bleek dat er weer geen stromend water was! In onze quartier voeren ze soms werken uit waardoor al het water hier afgesloten wordt. We hebben onszelf voorgenomen om de volgende dagen 's ochtends een emmer met water te vullen. 

 

11/04

Het lichaam kreeg vandaag een plaats in de klas. Op deze manier herhaalden we bovendien het lied hoofd, schouders, knie & teen. Een nieuwe taal aanleren verloopt vlot in deze klas! Stiekem zijn we hier wel een beetje fier op. Bij het lichaam hoort bovendien ook de eerste hulp. We bespraken bovendien wat moet je doen als je een ongeval ziet gebeuren en moet bellen naar de 112. Het is duidelijk dat de leerlingen het moeilijk vinden om te weten wat er juist moet gebeuren. Daarna konden de leerlingen dit uitproberen tijdens een theaterstuk. Hieruit hebben we ons lesje wel geleerd! De leerlingen zijn absoluut niet stil te krijgen tijdens een dramales. De volgende dagen zullen we op zoek gaan naar een manier om te straffen maar anders zodat ze het hier doen. 

In de namiddag gaf monsieur Alphonse zelf nog enkele herhalingslessen omtrent wiskunde. Hierbij kwam er een herhalingsoefening aan bod dat we beiden willen integreren in België. 

In het midden staat een maaltafel bijvoorbeeld 9x. Daarrond staan dan verschillende getallen: 2, 3, 4 en bijvoorbeeld 8. De leerkracht duidt met een stok de maaltafel aan, daarna krijgen de leerlingen enkele seconden om het antwoord op te schrijven op hun kleine bordjes. Wijzelf gebruiken ook steeds meer de kleine bordjes aangezien het een goede werkvorm is en de leerlingen hebben dit altijd bij! 

 

12/04

Ontwaken deden we vandaag in een warme kamer. We hadden weer geen elektriciteit. Ze werken hier met een oplaadkaart met een bepaald vermogen. Wanneer deze op is (wat nogal vaak is aangezien de frigo en de airco veel verbruikt) bellen ze iemand die dan weer een nieuwe kaart gaat kopen. Echt wel een nadeel van het systeem hier, aangezien we de ventilatie enkel 's avonds proberen aanzetten om een stroompanne te vermijden. Maar met de aankomende temperaturen van 44 graden zal dit steeds een moeilijkere klus worden.  Op sommige momenten zitten we dan zonder elektriciteit en water en keren we duidelijk terug naar back tot basic. 

Vanmorgen werd de les godsdienst terug gegeven door één van de zusters van Saint-Joseph. Na 45 minuten moet normaal de bel gaan maar die liet nu op zich wachten. De zuster integreerde een tussendoortje: een lied. Een initiatief dat we alleen maar kunnen toejuichen! Wanneer de leerlingen bij de mentor klaar zijn moeten ze hun hoofd gewoon op de bank leggen en wachten. Dat vinden we beide wel jammer. Zelf proberen we daarom ook regelmatig eentje te integreren. 

Door de hitte moeten we ook rekening houden met de kledij die we hier op straat dragen. De norm is kledij onder de knie. Aangezien dat onze losse broeken nog altijd heel warm zijn, besloot Renée om een kleedje te laten maken bij de kleermaker. Wanneer je zelf stof koopt, kost het maar 3000 CFA of 4,5 om er iets van te laat maken! Voor een 8-10 euro heb je hier dus een kleedje. Maandag mogen we het resultaat gaan ophalen: spannend! 

In het appartement onder ons verblijft momenteel de zoon van de eigenaar. Zelf woont hij samen met zijn ouders in Frankrijk maar verblijft nu voor een aantal maanden hier in Senegal aangezien zijn papa Senegalees is en hij hier een groot deel van zijn leven heeft doorgebracht. We besloten om samen met hem en één van zijn vrienden iets te gaan drinken. Het werd een gezellige avond waarbij we heel wat van onze ideeën konden uitwisselen over het Senegalese leven. 

 

13/04

Om 10uur werden we verwacht bij SINVAD (Système Intégré de Nettoiement et de Valorisation des Déchets. Samen zullen we een project in elkaar stoppen omtrent het milieu omtrent de sensibilisering van kinderen in onze tweede stageschool: Gourel Amath. We kijken alvast uit naar de samenwerking. 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Opa
5 jaar geleden

Sofie en Rene,
Wij volgen uw blk. Wat Jullie daar meemaken kunnen wij ons moeilijk voorstellen. Hier is al OK. De groetjes.

ANN VAN ACKER
5 jaar geleden

Ik kijk uit naar je foto van je kleedje Renée, ik ben heel benieuwd!
Ik hoop dat de problemen met het water,... snel opgelost zijn en opgelost blijven. Veel succes in jullie nieuwe school meisjes!

Koen
5 jaar geleden

Amai! Wat was dat een drukke week en dan nog met die temperaturen 🥵 zweten dus. Dat probleem met die elektriciteitsvoorziening zullen wij hier ook nog krijgen als er 30% een elektrische auto koopt 😃. Onze vakantie loopt hier bijna ten einde maar in België is het intussen ook goed weer (gelukkig geen 40gr). Ik ben blij te lezen dat jullie echt onderwijservaring opdoen. Ik zou jullie onmiddellijk een 20 geven voor jullie stage 😜 Geniet er nog van ginderachter ‼️ Doen wij hier ook 🇵🇹👌🏼 Os nossos cumprimentos!

Maak jouw eigen website met JouwWeb