Week 9: Paasweekend

Gepubliceerd op 26 april 2019 om 13:58

21/04  Na ons drie uur te vertoeven in de kathedraal, zochten we om 1u00 's nachts een taxi terug naar huis. Na een korte nachtrust werden we terug om 10u00 in de kathedraal verwacht. Buiten het doopsel van enkele kinderen, was deze mis zoals de voorgaande. Daarna werden we bij de directeur van Saint-Joseph uitgenodigd om het paasfeest te vieren. 

Trots stelde hij ons zijn familie en zijn huis voor, om nadien met ons naar enkele vrienden te gaan. 

Hier kregen we een maaltijd aangeboden, toen we terugkeerden naar het huis van de directeur werd ons een tweede maaltijd voorgeschoteld. Ondanks onze vermoeidheid was het heel fijn om heel wat nieuwe mensen te leren kennen. 

De dag daarna stortten we ons op onze bachelorproef. 

 

23/04 

Een spannende dag vandaag, we gingen naar onze nieuwe stageschool: Gourel Amath.

De weg door de brousse toonde al heel wat verschillen met de vorige stageschool. 

Toen we werden afgezet door onze taxi, hadden we amper door dat we op een school waren toegekomen. De taxichauffeur kon moeiteloos op de speelplaats rijden aangezien er geen omheining is. 

Een groot verschil met België want bij ons bezit iedere school over een schoolpoort. Ideaal voor de dieren hier om een kleine doortocht te maken. 

Mooi op tijd wachtten we op de komst van de directeur. Ondanks dat de school om 08u00 begint, was de directeur maar om 08u10 te bespeuren. 

Nadat de leerkrachten een korte vergadering hadden, kregen we een rondleiding in de school. 

Toen de directeur ons een klas toewees, verschoten we ervan dat hij zelf de leerkracht was. Ook al heeft de directeur niet zoveel administratief werk als bij ons, toch liet hij direct merken dat het niet eenvoudig is om deze twee jobs te combineren. De directeur doet beide jobs aangezien om zo de klas van het eerste leerjaar te kunnen splitsen. Nu alleen al zitten er 50 leerlingen in zijn klas en 50 leerlingen in het ander eerste leerjaar. 

Daarna gingen onze eerste observatiemomenten van start in het eerste leerjaar (CI). 

 

24/04

Vandaag kwamen we te weten dat de directeur/leerkracht maar twee vakken geeft. De kinderen van het eerste leerjaar maken enkel kennis met wiskunde en Frans. Al snel werd het duidelijk dat het communiceren met de leerlingen in het Frans een hele opgave zal zijn. Ook tijdens de lessen spreken de leerkrachten Wolof met de leerlingen. We begrijpen het wel dat het voor vele leerlingen niet eenvoudig dat ze zowel Frans als Arabisch aangeleerd krijgen in het eerste leerjaar. 

Tijdens de les wiskunde gaat het over het splitsen van het getal 8. Hieruit konden we afleiden dat alles hier minder snel wordt aangeleerd. In België kunnen de leerlingen op het einde van het eerste leerjaar bewerkingen uitvoeren tot en met 20. 

 

25/04-26/04 

Tijdens deze twee dagen werden we samen met de leerkrachten en de leerlingen van het zesde leerjaar op school verwacht! 

Er werd getest wat ze van de afgelopen maanden nog onthouden hadden en het dient als voorbereiding op het eindexamen dat ze zullen afleggen. 

Wij schreven de opgaven aan bord en keken rond of er niet werd afgekeken terwijl de andere leerkrachten verbeterden. 

Toen we de directeur vertelden dat we een inzamelactie hadden georganiseerd, kregen we meteen appreciatie. Zelfs de basismaterialen (pennen, krijt en schriften) zijn beperkt aanwezig. Aangezien de kinderen dit zelf niet kunnen bekostigen, is hier echt wel nood aan extra materiaal. 

 

Morgen en overmorgen zitten we zonder internet in het nationaal park. Iets om naar uit te kijken! 

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Randy
5 jaar geleden

Veel kijkplezier in het dierenpark! De centjes van jullie actie zullen daar precies goed van pas komen. Ook met beperkte middelen zullen schitteren als juf ! Keep on the good work.

Koen
5 jaar geleden

Even iets anders daar dus... goed dat jullie zien dat de inzamelacties prima gebruikt kunnen worden! 50 lln in de klas... mss goed voor de subsidies 😃 maar of de lln echt iets kunnen bijleren zal, vrees ik, afhangen van hun eigen capaciteiten. Gelukkig zijn jullie er nog! Jullie doen het super meisjes volhouden he! 👍🏼