Week 10: Niokolo Koba

Gepubliceerd op 4 mei 2019 om 17:36

27/04 en 28/04  We stonden al vroeg klaar om op avontuur te vertrekken. Buiten onze gids waren ook zijn broer en zijn neef mee, bakje vol dus. Na verschillende tussenstops kwamen we na anderhalf uur aan bij dé toegangspoort van Nikolokoba. We placeerden ons op de iets minder comfortabele stoelen in de laadbak. Nu waren we echt klaar voor onze trip! Het duurde wel even voordat we een spectaculair dier konden spotten, maar speciale vogels waren er alvast in overvloed.

Uiteindelijk was het dan zover, we zagen de mascotte van het park (een koba) voorbij huppelen. Interessant weetje: de naam van het park is namelijk afkomstig van de rivier Nikolo en van de koba. ’s Middags kwamen we aan bij onze slaapplaats, waar we ook steeds traditioneel eten kregen. Ons verblijf kunnen we beschrijven als ‘back to basic’, maar wow wat een locatie. Zowel ’s avonds als de ochtend nadien trokken we terug richting het park. Hier voederden we aapjes, maar we zagen ook: everzwijnen, anti-lopes, nijlpaarden, bavianen, herten…

Zondag tijdens de siësta vertoefden we anderhalf uur in de auto opweg naar ons appartement.

 

29/04

Vol spanning trokken we richting Gourel Amath waar drie lessen op het programma stonden. Ondanks dat het lesgeven best vlot verliep, merkten we toch dat er een miscommunicatie was. We hadden onze drie lessen zodanig gevuld dat we de hele lesdag konden lesgeven. Hierbij zorgden we voor een leuke afwisseling van oefeningen en remediërende spelletjes. Helaas was de directeur vergeten zeggen dat we iedere les maar een half uur moesten geven. Uit onze observaties hadden we andere conclusies getrokken, aangezien de directeur eens 4,5 uur lang wiskunde gaf. Gelukkig kwam regelmatig de leerkracht van CM2 (6eleerjaar) kijken om feedback te geven. De manier waarop hij feedback gaf, verliep dus hetzelfde zoals in België. We leerden waaraan we moesten werken, maar kwamen ook te weten waarin we al sterk waren.

 

30/04

Vandaag gaven we twee lessen, maar deze keer wel van 30 minuten. We herhaalden nog even de wiskundeles van gisteren voordat we overgingen naar de volgende les. Bij ‘vivre dans son milieu’ stond het wassen van de handen centraal. Dit is hier een lesonderwerp doordat slechte hygiëne nog altijd veel ziektes veroorzaakt. Onze vastzetting hiervan deden we aan de hand van een tekening aangezien de leerlingen van CI het Frans nog niet onder de knie hebbben.

’s Middags stonden we klaar om naar school te vertrekken, tot plots de directeur belde. Hij zei dat we niet naar school moesten komen omdat het te warm was. Dit is een groot verschil met het onderwijs in België, wat gepland is zal daar ook gebeuren.

 

1/05

We stonden ervan versteld dat ook hier het feest van de arbeid van toepassing was. Op deze manier werd het een bachelorproefdag. Tijdens het bap’en door, stonden we te popelen om eens pannenkoeken te maken. Zonder weegschaal was het niet zo makkelijk, maar ze smaakten zeker.

 

2/05

Al snel werd duidelijk dat de directeur er voor zichzelf een verlengd weekend van had gemaakt. Tot grote verbazing van de andere leerkrachten en onszelf, kwam de directeur vandaag niet naar school.

Zoals gepland gaven we onze voorbereide lessen: rekenen tot 9, de klank ‘b’ en een dialoogje ‘au marché’. We stelden voor om de rest van de dag te vullen. Toch besloten zij dat het voor ons te moeilijk zou zijn en ze stuurden de leerlingen naar huis. De kinderen van CI (1eleerjaar) werden pas maandag terug op school verwacht. Als dit in België zou voorvallen, zou het land in rep en roer staan. Want hoe zouden de kinderen terugkeren naar huis en wie zou hen opvangen?

Wij observeerden nadien nog enkele uren in CM2, waar we komende weken onze stage zullen vervolgen.

 

3/05

Ook vandaag observeerden we in CM2. De directeur was nog steeds niet aanwezig, hij bleek op vakantie te zijn.

We hebben het gevoel dat we bij deze leerkracht veel zullen bijleren, aangezien hij ons ook duidelijk zijn aanpak vertelt. Hij geeft steeds een duidelijke uitleg bij de leerstof, maar ondanks dat het een 6eleerjaar is, wordt er nog erg veel klassikaal gedaan.

We zagen ook de klaslijst van deze klas. We zaten er even met onze mond vol tanden. We hadden namelijk niet verwacht dat er zelfs kinderen uit 2003 nog in deze klas zouden zitten.

’s Avonds was het tijd om even te ontspannen en gingen we iets drinken met onze Franse buurman.

 

4/05

Zoals gewoonlijk begon onze dag weer zonder elektriciteit. Het is toch nog altijd even wennen. Zo zie je maar hoe afhankelijk we daarvan zijn.

Vanavond hebben we afgesproken met een leerkracht van Saint-Joseph. Aangezien we niet in de mogelijkheid zijn om bezoek te ontvangen in het appartement, kozen we ervoor om elkaar te ontmoeten in een restaurant. Wat kijken we ernaar uit

Reactie plaatsen

Reacties

hilde
5 jaar geleden

schatten, jullie lijken er steeds meer plezier in te krijgen, dikke bravo, we zijn echt fier op jullie, xxx

Koen
5 jaar geleden

Hey, zeg nu eerlijk dat van die "koba" is dat een grapje? :-) Mijn Google kent in elk geval geen koba en op jullie foto's zie ik alleen aapjes ;-)
Stuur eens wat zon op aub want hier is het genen vetten, waarschijnlijk is die directeur naar hier gevlucht om af te koelen. Ben echt blij te zien hoe jullie stralen! Blijven genieten zou ik zeggen, vele grtjs !!!

Nonkel Mario
5 jaar geleden

Wel leuke verhalen. Precies Kuifje in Afrika 😁😄

Katrijn
5 jaar geleden

Kindjes zonder uniform in een armtierig klasje...wat een verschil.
Leuk dat jullie zo goed kunnen tekenen 😉. We weten zeker dat jullie ook voor deze kinderen jullie best doen, ze zullen heel wat bijleren van onze Belgische leerkrachten-in-spe 👍

Nadine Dierick
5 jaar geleden

Weet Renée, jouw mama en papa leven toch ook zoals die Directeur?? Allé, enkel als jij niet thuis bent!! Ik heb hun verantwoordelijkheden al overgenomen. Nee, dit is hoogst onverantwoord vinden wij enkel al in functie van alle kinderen hun toekomst en voorbeelden. Waarom wordt je Directeur?? Nog heel veel rijke ervaringen. Dikke knuffel

Maak jouw eigen website met JouwWeb