WEEK 11: Wiskunde en Frans à volonté

Gepubliceerd op 11 mei 2019 om 15:14

5/05  Na ons "heerlijk" ontbijt trokken we terug richting de markt om verse inkopen te doen. We staan er toch nog steeds van versteld hoe groot de markt is. Bovendien hebben we ondertussen ons vast kraampje gevonden. Na het genieten van onze lekkere groeten, zat het geluk ons niet meer mee. We hadden namelijk VIER keer stroompanne. De laatste was fataal, 17 uur zonder elektriciteit. Gelukkig waren we voorzien van enkele kaarsen en een spelletje UNO. 

 

6/05 - 7/05 

Het is duidelijk dat de Ramadan van start is gegaan! Om 7 uur is onze bakker nog altijd niet open. Hierdoor moeten we met de beperkte middelen onze creativiteit bovenhalen. Nadien gingen we terug observeren in CM2. Doordat de kinderen het laatste uur Arabisch hadden, konden we de lesstructuren overlopen samen met de directeur en klasmentor. Hierbij viel het ons op dat er meer gelijkenissen zijn dan we zelf dachten. Toch verschilde de didactiek van de directeur en monsieur Sidibe van elkaar. Het is volgens ons belangrijk dat een leerkracht zijn/haar eigen lesstijl hanteert. 

Het valt ons bovendien steeds meer op dat de mentor tijdens de les de leerlingen er vaak op moet wijzen dat ze moeten volgen. Het zal er niet gemakkelijker op worden aangezien sommige leerlingen meedoen aan de Ramadan. Een echte uitdaging bij deze temperaturen! 

Toen we thuiskwamen, zaten we terug een lange tijd zonder elektriciteit. Hieraan kunnen we maar niet wennen. 

 

8/05 

Tijd om er vandaag zelf in te vliegen! Voor de allereerste keer gaven we een les Frans en een les wiskunde. 

De les Frans ging over de passé simple, niet zo simpel voor ons aangezien we deze werkwoordsvorm zelf niet kennen. 

Bij de les wiskunde leerden we de kinderen breuken vermenigvuldigen. We konden deze les niet anders beginnen dan met een tekening van een taart, jummie. 

We kregen hierover goede feedback dus we konden met een gerust hart gaan slapen. 

 

9/05 

Het was de allereerste dag dat de directeur voor 8 uur op school toekwam!

Na een nieuwe observatiedag stonden we ervan versteld dat de leerlingen in het zesde leerjaar heel veel Arabisch krijgen. Deze lessen krijgen deze lessen zodat ze nadien de Koran kunnen lezen. Bij het Belgische onderwijssysteem zijn we heel tevreden dat er pas vanaf het 5de leerjaar lessen Frans gegeven worden zodat de leerlingen eerst het Nederlands onder de knie kunnen krijgen. Bovendien vinden we het een meerwaarde dat ze pas in het middelbaar geconfronteerd worden met een derde taal. Hier zien we dat het moeilijk is voor de leerlingen om meerdere talen te onthouden en toe te passen. 

Terug in het appartement was het tijd om terug een les wiskunde en Frans voor te bereiden. 

 

10/05

Na 2,5 maand was het eindelijk tijd om onze eerste Senegalese turnles te zien. De leerlingen komen een hele dag met sportkleren naar school. Als ze dit niet hebben doen ze niet mee! Hierdoor keken we samen met 7 leerlingen hoe de ander 45 leerlingen sprintten, voetbalden en versprongen. Bij aanvang van de turnles staan de kinderen in formatie: in drie rijen van klein naar groot. De structuur van een Belgische turnles sluit goed aan bij de Senegalese turnles: opwarming, kern en bespreking. 

Iets later dan verwacht gaven we terug een les Frans en wiskunde. Dit keer waren de lesonderwerpen moeilijker dan woensdag. Vooral wiskunde was een echte uitdaging. 

Tijdens het geven van de feedback sprak de mentor zichzelf soms tegen. Hieruit konden we niet altijd de correcte didactiek afleiden. 

's Avonds genoten we nog van een drankje op ons terras om de dag af te sluiten! 

 

11/05 

Nee, het was nog geen weekend voor ons! Om 9 uur werden we verwacht op een bijscholing van Saint-Joseph. Waar we voor vreesden, werd werkelijkheid: 4 uur opleiding over de godsdienstles. Het was erg moeilijk om alles in het Frans te begrijpen waardoor de didactiek ons ontglipt is. 

's Middags aten we samen met de leerkrachten Yassa! We werden weer overladen door ajuin maar we waren blij om alle leerkrachten van Saint-Joseph terug te zien. 

Vanavond sluiten we de dag af met een concert van het katholieke koor in het militaire kamp. Heel wat leerkrachten zingen mee in het koor! 

 

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

ANN VAN ACKER
5 jaar geleden

Jullie genieten daar van heel eenvoudige dingen: vriendschappen, uno spelletjes,...
Was het eten ook om van te genieten? Het ziet er niet zo smakelijk uit!
die directeur daar dat is ook niet normaal. Wie geeft daar het voorbeeld? Super meisjes dat jullie zo enthousiast blijven! Knap!

Maak jouw eigen website met JouwWeb